Sales en Creativiteit

Anders dan met een standaard verkoopverhaal op de proppen te komen, begrijpt een goede verkoper heel goed welke waarde zijn klant zoekt. Pas als dat helder is, komt de passende oplossing. Bij het verkopen van goede oplossingen, gaat het er dan ook vooral om om in eerste instantie weg te blijven bij de oplossing. Pas als we goed begrijpen welke waarde een klant zoekt, wordt het zinvol om met creatieve ideeën voor een oplossing te komen. Wanneer de waarde helder is, is de prijs slechts nog een logische consequentie.

Ieder kansrijk creatief denkproces start met de juiste vraag. Een helder probleem. Een duidelijke kans. Door de juiste vraag vooraan te zetten, weten we waar een creatief idee of creatieve oplossing aan moet voldoen. Op die manier geef je richting mee, zonder vooraf te bepalen wat de oplossing moet zijn.

In dit tweeluik wordt op de eerste dag ingegaan op gesprekstechnieken om samen met de gesprekspartner te komen tot de juiste formulering van de klantwaarde-vraag. Niet alleen de bekende vraag achter de vraag. Welke waarde wordt gezocht? Samen met de klant vooraan een creatief proces, met als resultaat de oplossing die hem de waarde zal bieden.

De tweede dag gaat vervolgens in op het ontwikkelen van creatieve ideeën die als oplossing kunnen dienen aan de hand van creatief denktechnieken. Hoe zet je die zelf in? Hoe neem je je klant hierin mee?

Doelgroep: verkopers, business developers, account managers, marketeers, sales binnendienst. Eigenlijk iedereen die in zijn of haar werk te maken heeft met externe of interne klanten.

Groepsgrootte: 8 tot 12 deelnemers

Duur van de training: 2 dagen, met tussenliggende periode en praktijkopdracht

Trainers: Emile Mazerant en Marc Verstraeten

Tarieven